+48 606 888 653 biuro@fbd.pl

Rekuperator to wymiennik ciepła, który odzyskuje energię cieplną ze zużytego, ogrzanego powietrza technologicznego wywiewanego na zewnątrz kabiny lakierniczej i przekazuje ją powietrzu zasysanemu przez agregat grzewczo-wentylacyjny, redukując tym samym zużycie medium grzewczego i zwiększając wydajność naszej lakierni.

Korzyści z rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej

Zasada działania rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej.
Zasada działania rekuperatora ciepłą w kabinie lakierniczej.

Rekuperator ciepła to jedna z najczęściej stosowanych opcji wyposażenia kabiny lakierniczej w energooszczędne i zarazem ekologiczne technologie. Zastosowanie rekuperatorów najczęściej ma miejsce w profesjonalnych serwisach blacharsko-lakierniczych oraz lakierniach przemysłowych, ze względu na duży przerób w kabinie lakierniczej oraz wysokie oczekiwania co do jakości powłoki lakierniczej.

Największe zalety w zastosowaniu rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej to:

  • redukujemy zużycie medium grzewczego (olej opałowy lub gaz), dzięki czemu zmniejszamy miesięczne koszty eksploatacji kabiny lakierniczej,
  • zmniejszamy ilość czasu potrzebnego do uzyskania odpowiednich temperatur w kabinie lakierniczej (zwłaszcza w okresie zimowym). Skracamy czas trwania fazy lakierowania oraz suszenia, poprzez szybsze uzyskanie zadanej temperatury, dzięki czemu jesteśmy w stanie zwiększyć przerób przypadający na jedną kabinę lakierniczą,
  • uzyskujemy lepszą jakościowo powłokę lakierniczą, dzięki właściwie osiąganym temperaturom powietrza w procesie technologicznym nakładania powłoki.

Wszystkie wymienione wyżej aspekty przyczyniają się do bardziej wydajnego i rentownego serwisu lakierniczego.

Jak zwiększyć wydajność lakierni?

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Aspekty ekonomiczne w zastosowaniu rekuperatora wpływają na realne zyski serwisu lakierniczego i zwiększają zwrot z inwestycji.

Aspekty jakościowe wpływają na większe zadowolenie klientów lakierni, mniejszą ilość zgłaszanych reklamacji i poprawek, tym samym w długiej perspektywie również zwiększają zyskowność naszego serwisu lakierniczego.

Rekuperator ciepła zamontowany wewnątrz lakierni
Rekuperator ciepła zamontowany wewnątrz lakierni

Gdzie montujemy rekuperator ciepła?

Montaż rekuperatora ciepła w systemie wentylacyjnym (nawiew-wywiew) kabiny lakierniczo suszącej uzależniony jest w od możliwości jakie oferuje nam przestrzeń montażowa w danej lakierni.

Zaleca się montaż rekuperatora ciepła wewnątrz lakierni, natomiast czasami z powodu ograniczonych możliwości montażowych (jak np. niska odległość pomiędzy agregatami a dachem lakierni lub gdy agregaty posadowione są na zewnątrz obiektu) montuje się krzyżowe wymienniki ciepła na zewnątrz obiektu.

Jak zbudowany jest rekuperator ciepła?

Rekuperatory ciepła stosowane w kabinach lakierniczych to krzyżowe wymienniki ciepła (istnieją również wymienniki obrotowe i przeciwprądowe). Zbudowane są z aluminiowych, profilowanych paneli połączonych ze sobą w taki sposób, że każdy panel:

Budowa rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej z bliska
Budowa Rekuperatora Ciepła
  • z jednej strony jest omywany wyrzucanym ciepłym i zużytym powietrzem technologicznym;
  • z drugiej świeżym i zimnym powietrzem zasysanym przez agregat grzewczo-wentylacyjny.

Cały proces wymiany energii cieplnej przebiega w taki sposób, że te dwa strumienie powietrza nie mieszają się ze sobą, a jedynie przekazują sobie energię (właśnie z tego powodu zastosowane są płyty aluminiowe, będące bardzo dobrym przewodnikiem ciepła).

Serwis rekuperatora w kabinie lakierniczej

Każdy rekuperator ma swoją określoną sprawność, która bezpośrednio wpływa na zużycie medium grzewczego i tym samym wydajność naszej kabiny lakierniczej.

W trakcie użytkowania standardowej kabiny lakierniczej (o wymiarach 7,20 x 4,00 m) przez cały system wentylacji przepływa minimum 24.000 m3 powietrza na godzinę (w zależności od dobranej mocy agregatów).

Zarówno w powietrzu zaciąganym do układu jak i wypychanym z wentylacji znajdują się drobinki kurzu, pyłu, tłuszczy i innego zabrudzenia, które wraz z upływem roboczogodzin kabiny osadzają się na aluminiowych panelach rekuperatora.

Rekuperator ciepła kabiny lakierniczej zamontowany na zewnątrz obiektu.
Rekuperator ciepła kabiny lakierniczej zamontowany na zewnątrz obiektu.

Ten osad z czasem tworzy warstwę, która zmniejsza bezpośredni kontakt powietrza z panelem i tym samym drastycznie ogranicza przewodnictwo cieplne układu, tym samym obniżając sprawność rekuperatora i zwiększając miesięczne wydatki na ogrzanie powietrza w kabinie lakierniczej. W zależności od wielu czynników czas w którym rekuperator ciepła zostaje zatkany to okres 10-12 lat.

Dlatego tak ważne jest, aby oprócz serwisu kabiny lakierniczej i palnika, serwisować również rekuperator, który mimo relatywnie prostej budowy jest problematycznym elementem do serwisowania z powodu cienkich i delikatnych paneli aluminiowych, które są podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Regularny serwis rekuperatora zapewni nam jego wysoką sprawność – na poziomie ponad 50%+ i tym samym utrzyma nasze miesięczne wydatki w zużyciu medium grzewczego do kabiny lakierniczej na stałym, niższym poziomie.