Rekuperator to wymiennik ciepła, który odzyskuje energię cieplną ze zużytego, ogrzanego powietrza technologicznego wywiewanego na zewnątrz kabiny lakierniczej i przekazuje ją powietrzu zasysanemu przez agregat grzewczo-wentylacyjny, redukując tym samym zużycie medium grzewczego i zwiększając wydajność naszej lakierni.
Korzyści z rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej
Rekuperator ciepła to jedna z najczęściej stosowanych opcji wyposażenia kabiny lakierniczej w energooszczędne i zarazem ekologiczne technologie. Zastosowanie rekuperatorów najczęściej ma miejsce w profesjonalnych serwisach blacharsko-lakierniczych oraz lakierniach przemysłowych, ze względu na duży przerób w kabinie lakierniczej oraz wysokie oczekiwania co do jakości powłoki lakierniczej.
Największe zalety w zastosowaniu rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej to:
- redukujemy zużycie medium grzewczego (olej opałowy lub gaz), dzięki czemu zmniejszamy miesięczne koszty eksploatacji kabiny lakierniczej,
- zmniejszamy ilość czasu potrzebnego do uzyskania odpowiednich temperatur w kabinie lakierniczej (zwłaszcza w okresie zimowym). Skracamy czas trwania fazy lakierowania oraz suszenia, poprzez szybsze uzyskanie zadanej temperatury, dzięki czemu jesteśmy w stanie zwiększyć przerób przypadający na jedną kabinę lakierniczą,
- uzyskujemy lepszą jakościowo powłokę lakierniczą, dzięki właściwie osiąganym temperaturom powietrza w procesie technologicznym nakładania powłoki. W okresach zimowych kabina lakiernicza bez rekuperator ciepła może mieć problemy z osiągnięciem i utrzymaniem zadanej temperatury pracy.
Wszystkie wymienione wyżej aspekty przyczyniają się do bardziej wydajnego i rentownego serwisu lakierniczego.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Aspekty ekonomiczne w zastosowaniu rekuperatora wpływają na realne zyski serwisu lakierniczego i zwiększają zwrot z inwestycji.
Aspekty jakościowe wpływają na większe zadowolenie klientów lakierni, mniejszą ilość zgłaszanych reklamacji i poprawek, tym samym w długiej perspektywie również zwiększają zyskowność naszego serwisu lakierniczego.
Gdzie montujemy rekuperator ciepła?
Montaż rekuperatora ciepła w systemie wentylacyjnym (nawiew-wywiew) kabiny lakierniczo suszącej uzależniony jest w od możliwości jakie oferuje nam przestrzeń montażowa w danej lakierni.
Zaleca się montaż rekuperatora ciepła wewnątrz lakierni, natomiast czasami z powodu ograniczonych możliwości montażowych (jak np. niska odległość pomiędzy agregatami a dachem lakierni lub gdy agregaty posadowione są na zewnątrz obiektu) montuje się krzyżowe wymienniki ciepła na zewnątrz obiektu.
Czy możliwe jest zamontowanie rekuperatora ciepła w już istniejącej kabinie lakierniczej?
Tak, w większości przypadków możliwe jest zamontowanie rekuperatora ciepła w już istniejącej kabinie lakierniczej. Do oceny możliwości montażu potrzebna jest wizja lokalna lub dobra dokumentacja zdjęciowa oraz informacje o wydajności agregatów, żeby móc dobrać rekuperator o właściwej przepustowości i parametrach.
Montaż wymiennika ciepła w już istniejącej komorze lakierniczej jest rozwiązaniem droższym, w porównaniu do montażu rekuperacji już na etapie budowy kabiny lakierniczej, ze względu na konieczność wykonania demontażu, montażu i dostosowania wybranych sekcji kanałów wentylacyjnych. Zapraszamy do kontaktu osoby zainteresowane możliwością zainstalowania rekuperatora ciepła w istniejącej kabinie lakierniczej.
Jak zbudowany jest rekuperator ciepła?
Rekuperatory ciepła stosowane w kabinach lakierniczych to krzyżowe wymienniki ciepła (istnieją również wymienniki obrotowe i przeciwprądowe). Zbudowane są z aluminiowych, profilowanych paneli połączonych ze sobą w taki sposób, że każdy panel:
- z jednej strony jest omywany wyrzucanym ciepłym i zużytym powietrzem technologicznym;
- z drugiej świeżym i zimnym powietrzem zasysanym przez agregat grzewczo-wentylacyjny.
Cały proces wymiany energii cieplnej przebiega w taki sposób, że te dwa strumienie powietrza nie mieszają się ze sobą, a jedynie przekazują sobie energię (właśnie z tego powodu zastosowane są płyty aluminiowe, będące bardzo dobrym przewodnikiem ciepła).
Serwis rekuperatora w kabinie lakierniczej
Każdy rekuperator ma swoją określoną sprawność, która bezpośrednio wpływa na zużycie medium grzewczego i tym samym wydajność naszej kabiny lakierniczej.
W trakcie użytkowania standardowej kabiny lakierniczej (o wymiarach 7,20 x 4,00 m) przez cały system wentylacji przepływa minimum 28.000 m3 powietrza na godzinę (w zależności od dobranej mocy agregatów).
Zarówno w powietrzu zaciąganym do układu jak i wypychanym z wentylacji znajdują się drobinki kurzu, pyłu, tłuszczy i innego zabrudzenia, które wraz z upływem roboczogodzin kabiny osadzają się na aluminiowych panelach rekuperatora. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie częstotliwości wymiany filtrów w agregatach kabiny lakierniczej oraz specjalna budowa, zapewniająca odpowiednią filtrację powietrza technologicznego.
Ten osad z czasem tworzy warstwę, która zmniejsza bezpośredni kontakt powietrza z panelem i tym samym drastycznie ogranicza przewodnictwo cieplne układu, tym samym obniżając sprawność rekuperatora i zwiększając miesięczne wydatki na ogrzanie powietrza w kabinie lakierniczej. W zależności od wielu czynników czas w którym rekuperator ciepła zostaje zatkany to okres 10-12 lat.
Dlatego tak ważne jest, aby oprócz serwisu kabiny lakierniczej i palnika, serwisować również rekuperator, który mimo relatywnie prostej budowy jest problematycznym elementem do serwisowania z powodu cienkich i delikatnych paneli aluminiowych, które są podatne na uszkodzenia mechaniczne.
Regularny serwis rekuperatora zapewni nam jego wysoką sprawność – na poziomie ponad 50%+ i tym samym utrzyma nasze miesięczne wydatki w zużyciu medium grzewczego do kabiny lakierniczej na stałym, niższym poziomie.