+48 606 888 653 biuro@fbd.pl

Właściwy wybór kabiny lakierniczej i jej parametrów stanowi kluczowy czynnik determinujący efektywność i sukces przeprowadzonej inwestycji. Każda firma ma swoje indywidualne wymagania i cele związane z zakupem i wyborem kabiny lakierniczej, dlatego niezwykle istotne jest dokładne zbadanie swoich potrzeb przed podjęciem decyzji.

W tym artykule omówimy istotne czynniki związane z budową kabiny i jej agregatów, które warto uwzględnić przy wyborze kabiny lakierniczej. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję i dopasować kabinę lakierniczą do specyfiki Twojej działalności.

Aby odpowiedzieć na pytanie “jak wybrać kabinę lakierniczą” odpowiedzmy na to czym jest kabina lakiernicza?

Kabina lakiernicza a właściwie kabina lakierniczo-susząca to specjalnie zaprojektowane urządzenie, które jest niezwykle istotne w procesie nakładania powłok lakierniczych. Stwarza kontrolowane środowisko, w którym można dokładnie lakierować i wykańczać powierzchnię dla różnego rodzaju urządzeń, samochodów, pojazdów specjalistycznych, elementów metalowych lub drewnianych, czy wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.

Jakie wymiary kabiny lakierniczej?

Wymiary użytkowe i lokalizacja: Pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest dostępna przestrzeń w Twoim warsztacie lub zakładzie. Należy uwzględnić zarówno przestrzeń na samą kabinę jak i jej agregaty, które w zależności od wymiarów kabiny mogą zajmować sporą przestrzeń. Podczas wyboru lokalizacji kabiny należy uwzględnić zarówno ciąg technologiczny obecny lub planowany w lakierni oraz przestrzeń serwisową z zapewnionym dostępem dla techników.

W zależności od dostawcy kabiny możliwe będzie umiejscowienie agregatów po bokach komory, z tyłu, za ścianą obiektu lub nad komorą. W ograniczonym przestrzenią warsztacie niektóre z tych rozwiązań mogą wpłynąć korzystnie na poziom zagospodarowania i wykorzystania przestrzeni. Możliwe jest również zainstalowanie kabiny na zewnątrz obiektu, na przykład przylegającej do hali lub bezpośrednio z nią połączonej. Ważne, aby w tej sytuacji pamiętać o zabezpieczeniu zarówno kabiny jak i jej agregatów przed czynnikami atmosferycznymi, na przykład poprzez zabudowę wiatą.

Dobór wymiarów wewnętrznych kabiny lakierniczej ma kluczowe znaczenie.

Równolegle podczas wyboru lokalizacji kabiny lakierniczej należy uwzględnić jej odpowiednie wymiary użytkowe. Zależą one przede wszystkim od rodzaju lakierowanych elementów, mogą to być samochody osobowe lub pojazdy ciężarowe, wielkogabarytowe konstrukcje, wszelkiego rodzaju urządzenia czy też drobne elementy stalowe lub drewniane.

W lakierniach samochodowych standardem jest kabina o wymiarach wewnętrznych 7,2 x 4 x h-2,8. Częstą modyfikacją staje się zwiększenie wymiarów wewnętrznych np. do 8,0 x 4,5 x h-3,0, która to umożliwia nam lakierowanie samochodów dostawczych oraz SUV.

W lakierniach przemysłowych w których będziemy lakierować np. drobne elementy, należy uwzględnić wymiary poszczególnych elementów, ilość elementów wprowadzonych na jeden cykl do kabiny oraz odpowiedni ciąg komunikacyjny dla lakiernika, który musi poruszać się pomiędzy wprowadzonymi elementami.

Upewnij się, że masz odpowiednio dużo przestrzeni do obsługi i swobodnego poruszania się wewnątrz kabiny.

Należy pamiętać aby uwzględnić bezpieczny ciąg komunikacyjny wewnątrz kabiny o szerokości 1,0 m po wprowadzeniu samochodu lub elementów.

Dokładny dobór wymiarów kabiny lakierniczej to kluczowy krok w zapewnieniu efektywnej i bezpiecznej pracy. Z naszym doświadczeniem i wiedzą jesteśmy gotowi pomóc w dostosowaniu kabiny lakierniczej do indywidualnych potrzeb i zapewnić optymalne rozwiązania dla Twojej działalności.

Jaki rodzaj fundamentu w kabinie lakierniczej wybrać?

Rodzaj odciągu powietrza będzie determinował ilość prac okołobudowlanych oraz jakość odciągu w kabinie. Mamy 3 rodzaje:

  • głęboki fundament betonowy,
  • samonośna konstrukcja wsporcza (podstawa metalowa) posadowiona bezpośrednio na posadzce lub w odpowiednio przygotowanym zagłębieniu,
  • odciąg przez kolektory ssący w bocznych ścianach lub z tyłu kabiny.

Wybór rodzaju fundamentu dla kabiny lakierniczej będzie uzależniony m.in. od etapu prac budowlanych lub możliwości danego obiektu.

Może okazać się, że w wynajmowanym lub istniejącym obiekcie nie chcemy lub nie możemy ingerować w posadzkę. W takiej sytuacji możemy zdecydować się na montaż kabiny lakierniczej na samonośnej podstawie metalowej o wysokości 35 cm i wyposażonej w najazdy lub posadowionej bezpośrednio na posadzce obiektu a wyposażoną w odciągi boczne.

W sytuacji gdy projektujemy kabinę lakierniczą w nowo budowanej malarni lub gdy mamy możliwość ingerencji w posadzkę serwisu warte rozważenia jest fundament betonowy lub samonośna podstawa metalowa zagłębiona w posadzkę, która zminimalizuje zakres prac związanych z wykonaniem konstrukcji wsporczej pod kraty pomostowe.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że w przypadku wszelkiego rodzaju wielkogabarytowych kabin lakierniczych w których lakierowane będą pojazdy szynowe, specjalistyczne, użytkowe należy zwrócić dodatkową uwagę na ciężar wprowadzanych elementów, rozstaw obciążenia lub osi, nośność podstawy i ewentualne kanały rewizyjne. Projekt fundamentu należy dostosować do lakierowanych pojazdów i może okazać się, że najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wykonanie trzech pasów okratowania przedzielonych pasami betonu, które będą pełnić funkcję nośną dla wprowadzanych pojazdów.

Nasz zespół specjalistów FBD wspiera klienta w zakresie wyboru odpowiedniego posadowienia kabiny lakierniczej i dostarcza projekt fundamentu dla każdej z wymienionych wyżej sytuacji.

Jakie zasilanie i parametry agregatów dobrać?

Najbardziej popularnymi rodzajami ogrzewania w kabinie lakierniczej jest palnik gazowy lub olejowy. Dodatkowo w zależności od specyfiki danej malarni możemy spotkać generatory kabiny wyposażone w nagrzewnice elektryczną lub wodną.

Rozwiązaniami zyskującymi coraz bardziej na popularności są hybrydowe kabiny lakiernicze, których system grzewczy wyposażony jest zarówno w palnik gazowy jak i elektryczne panele endotermiczne lub nagrzewnice elektryczne.

Wybór systemu grzewczego w kabinie lakierniczej uzależniony jest od dostępności danego medium w serwisie lakierniczym, natomiast dobór odpowiedniego modelu i mocy palnika, mocy wymiennika lub nagrzewnicy leży w kwestii firmy dostarczającej kabinę lakierniczo-suszącą. Uzależniony on będzie zwłaszcza od wydajności agregatów, które są pochodną wymiarów kabiny i tym samym ilości powietrza, która musi być ogrzana do właściwych temperatur w trakcie pracy kabiny.

Pamiętaj, że źle dobrany palnik lub wymiennik ciepła będzie skutkował problemami w osiągnięciu zadanej temperatury w fazie lakierowania lub suszenia w okresach zimowych, co przekładać się będzie na niepoprawne wygrzanie lakieru lub wydłużenie cyklu lakierowania-suszenia, co bezpośrednio przekładać się będzie na obniżoną rentowność Twojego biznesu.

Dobór agregatów o odpowiedniej wydajności jest w obowiązku firmy dostarczającej kabinę lakierniczą. Zwróć uwagę, że minimalny poziom przepływu powietrza w pustej kabinie (opad) powinien wynosić 0,25-0,30 m/s i jest to podyktowane najnowszą normą PN-EN 16985 “Kabiny malarskie do natryskiwania organicznego materiału powlekającego”. Słowo pustej jest tutaj niezmiernie ważne, ponieważ niektóre firmy starają się podawać ten parametr dla kabiny z pojazdem. Taki warunek może rzeczywiście być zgodny z normą, natomiast tylko w konkretnych i specyficznych sytuacjach.

Jaki system filtracji i wentylacji wybrać?

System wentylacji jest kluczowym elementem kabiny lakierniczej. Upewnij się, że kabina jest wyposażona w skuteczny system wentylacji, który zapewni wydajny przepływ powietrza. System wentylacji powinien być zdolny do usuwania oparów farb, pyłu i zanieczyszczeń z powietrza tłoczonego przez kanały wentylacyjne, aby zapewnić czystą powierzchnię malarską.

Agregaty i kabina lakiernicza powinna być wyposażona w efektywne filtry, które zatrzymują pył i inne cząstki zanieczyszczeń. Dobry system filtracji powietrza pozwoli uniknąć osadzania się cząstek na powierzchni malowanej, co zapewni gładką powłokę bez wtrąceń. Ważne jest regularne czyszczenie lub wymiana filtrów, aby utrzymać skuteczność systemu filtracji.

Jakie oświetlenie w kabinie lakierniczej wybrać?

Kolejnym bardzo ważnym elementem podczas wyboru dostawcy kabiny lakierniczej jest odpowiednie oświetlenie w kabinie lakierniczej, które jest niezbędne do precyzyjnego malowania i kontroli jakości. Upewnij się, że kabina jest wyposażona w jasne i równomierne źródła światła, które zapewnią dobrą widoczność podczas lakierowania. Dobrze oświetlona powierzchnia malarska pozwoli zauważyć wszelkie niedoskonałości i umożliwi precyzyjne pokrycie farbą.

Kabina może być wyposażona w różnego rodzaju konfiguracje oświetlenia. Podstawowym rodzajem oświetlenia jest oświetlenie sufitowe pod kątem 45 stopni w narożnikach kabiny, które zapewnia dobre oświetlenie powierzchni ustawionych równolegle oraz prostopadle do podłogi. Takie oświetlenie zapewnia dobre parametry świetlne w kabinie zarówno przy lakierowaniu frontów meblowych lub samochodów.

W zależności od gabarytów kabiny – jej wysokości i szerokości rekomendowany jest wybór dodatkowego oświetlenia bocznego w postaci pełnego rzędu po oby dwóch stronach kabiny. To oświetlenie może być wykonane w wersji poziomej lub pionowej, w zależności od technologii producenta i specyfiki lakierowanych elementów. Ważne aby zwrócić uwagę, żeby lampy były wkomponowane w ściany kabiny i nie tworzyły miejsc, gdzie potencjalnie może gromadzić się odkurz lakierniczy.

Tańszą alternatywą, jest wybór oświetlenia w narożnikach kabiny. Ta konfiguracja zapewnia jednak mniejsze doświetlenie elementów i może mieć problem z właściwym doświetleniem elementów znajdujących się pośrodku kabiny np. o długości powyżej 6m. Minusem tego rozwiązania jest również to że tego rodzaju oświetlenie z reguły nie jest wkomponowane w ściany kabiny co sprawia że w narożnikach tworzą nam się popularnie zwane “półki na kurz”, z powodu których w trakcie pracy mogą pojawiać się liczne wtrącenia na lakierze.

Warto zwrócić uwagę że w niektórych rozwiązaniach np. przy kabinach wielkogabarytowych konieczne jest wykonanie trzeciego rzędu bocznego na ścianach kabiny ze względu na dużą przestrzeń, która musi zostać prawidłowo doświetlona. Zgodnie z normą PN-EN 16985 minimalne natężenie światła w kabinie powinno wynosić 750 lux, natomiast w profesjonalnych kabinach samochodowych dobiera się się je na poziomie 1.200 lux.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na rodzaj oświetlenia. W dzisiejszych czasach standardem powinno być wyposażenie kabiny lakierniczej w oświetlenie w technologii LED. Standardowe świetlówki są rozwiązaniem tańszym w zakupie, ale zdecydowanie droższym w eksploatacji. Biorąc pod uwagę konieczność zapewniania wysokiej jakości oświetlenia lakiernikowi, niższe koszty eksploatacji poprzez zużycie energii elektrycznej i rzadszą wymianę oświetlenia LED z powodu tego że zachowuje ono stały kolor światła i ma większą żywotność wybór oświetlania LED powinien być standardem przy nowoczesnych kabinach lakierniczych.

Jakie technologie kabin lakierniczych wybrać?

Przy wyborze kabiny lakierniczej warto zwrócić uwagę na dodatkowe technologie, które mogą ułatwić pracę i podnieść jakość lakierowania. Każdy renomowany dostawca kabin lakierniczych powinien oferować zarówno standardową wersję kabiny, jak i potencjalne opcje, które można dostosować do planowanej inwestycji. Dzięki temu inwestor ma możliwość wyboru rozwiązań odpowiadających jego indywidualnym potrzebom.

Najpopularniejszymi opcjami, które pozwalają zredukować koszty eksploatacyjne kabiny lakierniczej na długie lata (energię elektryczną i medium grzewcze), są technologie odzyskiwania ciepła – system rekuperacji oraz zaawansowane sterowanie silnikami poprzez falowniki. Wybór tych opcji powinien być dokonany na samym początku inwestycji w kabinę lakierniczą. Instalacja tych rozwiązań w późniejszym terminie często wiąże się z dużo większymi kosztami.

3 zalety rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej

Przeczytaj również

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas wyboru kabiny lakierniczej?

Wsparcie techniczne: Wybierz dostawcę, który oferuje nie tylko wysokiej jakości kabinę lakierniczą, ale także solidne wsparcie techniczne. Szybka reakcja na ewentualne problemy czy dostępność części zamiennych są kluczowe dla utrzymania ciągłości produkcji.

Konstrukcja i jakość: Ważne jest, aby wybrać kabinę lakierniczą o solidnej konstrukcji i wysokiej jakości. Kabina powinna być wykonana z trwałych materiałów, które są odporne na chemikalia, zarysowania i uszkodzenia. Konstrukcja kabiny powinna być stabilna i wytrzymała, zapewniając długotrwałe użytkowanie. Przed zakupem dokładnie przeanalizuj konstrukcję kabiny, sprawdź, czy użyte materiały są wysokiej jakości i czy spełniają Twoje wymagania dotyczące jakości produktu. Zapewni Ci to możliwość wieloletniego użytkowania kabiny ze zminimalizowanym ryzykiem powstania wad lub konieczności kosztownej renowacji.

Kabina lakiernicza – jak wybrać?

Podsumowując, wybór odpowiedniej kabiny lakierniczej zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar przestrzeni, konstrukcja, jakość, system wentylacji, filtracja powietrza, oświetlenie i dodatkowe funkcje. Przed zakupem dokładnie przeanalizuj swoje potrzeby i wymagania, skonsultuj się z ekspertami i wybierz kabinę, która najlepiej odpowiada Twoim celom lakierniczym. Inwestycja w wysokiej jakości kabinę lakierniczą przyniesie korzyści w postaci doskonałej jakości lakierowania i zadowolenia Twoich klientów.


Jako doświadczony dostawca kabin lakierniczych, oferujemy naszym klientom nie tylko wysoką jakość standardowych rozwiązań, ale także możliwość dopasowania kabiny do ich konkretnych potrzeb oraz wprowadzenia technologii umożliwiających oszczędności i efektywność energetyczną. Nasz zespół ekspertów FBD służy wsparciem na każdym etapie inwestycji, aby zapewnić najlepsze rezultaty oraz optymalne koszty eksploatacji kabiny lakierniczej.