+48 606 888 653 biuro@fbd.pl

Modernizując lub budując warsztat blacharsko-lakierniczy, inwestor stoi przed wieloma wyzwaniami formalnoprawnymi, budowlanymi, kadrowymi, finansowymi i oczywiście technologicznymi. Taką inwestycję rozpatruje się w perspektywie wielu lat i dlatego ważne jest, aby już na etapie projektowania i wyboru urządzeń skupić się na aspektach wydajności warsztatu lakierniczego, bo to od niej w dużej mierze zależeć będzie rentowność naszej blacharni-lakierni.

Podczas projektowania i wyposażenia blacharni lakierni musimy uwzględnić wszystkie etapy naprawy samochodu: od przyjęcia, poprzez naprawę po wydanie, razem z zachowaniem ciągu komunikacyjnego i technologicznego. W tym artykule, bazując na naszym 20 letnim doświadczeniu oraz najnowszym wyposażonym serwisie blacharsko-lakierniczym, oddanym do użytku w czerwcu 2021 roku, przybliżymy oraz omówimy wybrane technologie i wyposażenie, które wpływają na wydajność lakierni serwisu napraw powypadkowych przez długie lata.

Wydajność lakierni a kabina lakiernicza

Efektywność serwisu blacharsko lakierniczego uzależniona jest między innymi od wydajności kabiny lakierniczo-suszącej, więc pytanie brzmi: czy i jak możemy ją zwiększyć, posiadając tylko jedną kabinę?

Na wydajność pracy kabiny ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest to, jak szybko jesteśmy w stanie osiągnąć zadaną temperaturę pracy dla fazy lakierowania i suszenia. O ile przy nieodpowiednio zaprojektowanej kabinie w zakresie mocy palnika w okresie letnim osiągnięcie zadanej temperatury nie będzie raczej stanowić problemu, tak w okresie zimowym możemy mieć trudności z jej osiągnięciem w każdej z tych faz lub wręcz może okazać się to niemożliwe.

Osiągnięcie zadanej temperatury w kabinie uzależnione jest m. in. od:

  • Palnika o odpowiedniej mocy, który bez problemu nagrzeje zwłaszcza w okresach zimowych, powietrze do zadanej temperatury;
  • Odpowiednio dobranego wymiennika ciepła (w układach zamkniętych);
  • Rekuperatora ciepła, który będzie odzyskiwał temperaturę ze zużytego powietrza.

3 zalety rekuperatora ciepła w kabinie lakierniczej

Przeczytaj również

W zakresie palników są zwolennicy zarówno układów zamkniętych (palnik wraz z wymiennikiem ciepła), jak i otwartych komór spalania z palnikiem bezpośrednim. Każda z technologii ma swoje plusy i minusy.

Zaletami palników z otwartą komorą spalania jest szybkie osiąganie temperatur i mniejsze zużycie medium grzewczego. Zaletami układu zamkniętego jest odizolowanie produktu spalania gazu od powietrza technologicznego doprowadzanego do kabiny, np. dodatkowej porcji wilgoci będącej efektem spalania gazu. Układ zamknięty można zoptymalizować (zmniejszyć czas uzyskania zadanej temperatury w kabinie i zużycie medium grzewczego), montując wydajny rekuperator powietrza.

Odzysk ciepła z powietrza wywiewanego poprzez zainstalowanie rekuperatora to jeden z najpopularniejszych sposobów na zmniejszenie zużycia medium grzewczego i tym samym obniżenie kosztów eksploatacyjnych kabiny. Wydajny układ rekuperacji z krzyżowym wymiennikiem ciepła powinien mieć sprawność powyżej 50%.

Zainstalowana kabina lakiernicza oprócz swoich podstawowych systemów zabezpieczających i technologii jak m. in. łączniki antywibracyjne pomiędzy agregatami a komorą lakierniczą, została wyposażona w liczne systemy polepszające jakość pracy i obniżające jej miesięczne koszty eksploatacyjne.

Wnętrze kabiny lakierniczo suszącej Saima Meccanica. Innowacyjne lampy LED do zastosowań lakierniczych.
Wnętrze kabiny lakierniczo suszącej Saima Meccanica. Innowacyjne lampy LED do zastosowań lakierniczych.

Lampy LED dedykowane do zastosowań lakierniczych o podwyższonej żywotności do 60.000 rbg i wysokim kącie rozproszenia światła 120° oraz inwertorowe sterowanie silnikami agregatów, które na bieżąco reguluje nadciśnienie w kabinie. Kabina wyposażona jest również w system Saima Saving Energy, który redukuje wydajność agregatów w sytuacji gdy lakiernik nie używa pistoletu w kabinie przez czas dłuższy niż minutę.

Strefa przygotowawcza i jej doposażenie

Podwójna strefa przygotowawcza Saima Meccanica z rolowanymi elektrycznie przednimi kurtynami Krystal.
Podwójna strefa przygotowawcza Saima Meccanica z rolowanymi elektrycznie przednimi kurtynami Krystal.
Osobny nawiew dla każdego ze stanowisk strefy przygotowawczej regulowany przez żaluzje powietrzne.
Osobny nawiew dla każdego ze stanowisk strefy przygotowawczej regulowany przez żaluzje powietrzne.

W serwisie zaprojektowaliśmy strefę przygotowawczą dwustanowiskową z osobnymi nawiewami dla każdego ze stanowisk, co umożliwia pracę przy włączonym przepływie powietrza zarówno na obydwóch stanowiskach, jak i tylko w wybranej sekcji.

Główną funkcją strefy przygotowawczej jest zatrzymanie wszelkich pyłów i zanieczyszczeń powstałych podczas przeprowadzania prac szlifierskich i pozostałych czynności przygotowawczych do lakierowania.

Urządzenia dodatkowe, które można zastosować w strefach przygotowawczych zwiększających jej wydajność, to:

  • promienniki IR lub coraz to bardziej popularne UVA (np. producenta IRT);
  • ramiona wielofunkcyjne połączone z centralami odsysającymi pyły;
  • podnośniki nożycowe do optymalizacji wysokości pracy przy dolnych partiach samochodów.

Takie rozwiązania znacząco zwiększają wydajność lakierni jak i poprawiają warunki pracy.

Przykład stref przygotowawczych wyposażonych w podwieszany system promienników IR, podnośniki nożycowe i centralny odsys pyłów.
Przykład stref przygotowawczych wyposażonych w podwieszany system promienników IR, podnośniki nożycowe i centralny odsys pyłów.

Pomieszczenie mieszalni lakierów

Pomieszczenie mieszalni lakierów z własnym system wyciągowym, filtrem centralnym oraz oświetleniem zostało zamontowane jako przedsionek kabiny lakierniczej z bezpośrednim wejściem do niej przez drzwi serwisowe.

Taki układ umożliwia lakiernikowi wejście do kabiny minimalizując ryzyko dostania się zanieczyszczeń do wnętrza kabiny.

Myjnia do pistoletów lakierniczych

Profesjonalna myjnia do pistoletów lakierniczych Drester Boxer
Profesjonalna myjnia do pistoletów lakierniczych Drester Boxer

Biorąc pod uwagę rosnące koszty wynagrodzenia pracowników, warto zastanowić się czy są jakieś etapy pracy lakiernika, które możemy usprawnić.

Jednym z nich jest mycie pistoletów lakierniczych. Proces ten, gdy jest przeprowadzany ręcznie, skutkuje ponadnormatywnym zużyciem rozpuszczalnika oraz często jest zarówno nieefektywny, czasochłonny, jak i mało ekologiczny.

Serwis lakierniczy może łatwo zoptymalizować tę czynność poprzez zakup profesjonalnej myjni do pistoletów lakierniczych, np. z systemem odzysku rozpuszczalnika produkcji Drester.

Podsumowanie

W artykule poruszyliśmy kilka wybranych aspektów, kluczowych przy wyborze urządzeń oraz technologii wpływających na rentowność i wydajność lakierni (zarówno samochodowej jak i przemysłowej).

W następnej części poruszymy temat zwiększania wydajności blacharni oraz podsumujemy pozostałe elementy, wpływające na rentowność i wydajność serwisu blacharsko lakierniczego.